Ranking najgęstszych odżywczo warzyw i owoców

A co Wy na to, jeśli powiem Wam, że są produkty, których możesz jeść bardzo dużo i nie przytyjesz? Istnieją takie i uwaga! - są to warzywa! 🙂 Warzywa są sycące i mają dużą gęstość odżywczą, tzn. ilość substancji odżywczych na 100 kcal (nie na 100 g), czyli mała ilość energii, a duża wartość odżywcza - jednym słowem nie przytyjemy a dostarczymy niezbędnych składników! 😉

Na infografice przestawiłam ranking najgęstszych odżywczo warzyw i owoców.

A moje osobiste TOP10 to:

 

1. Czerwona papryka – mój ulubieniec! W zasadzie jest owocem, bo ma pestki. Ma mnóstwo zastosowań (można zapiekać, faszerować, dusić, zajadać na surowo) + stanowi idealne źródło wit. C i beta karotenu. Pół średniej surowej papryki zapewnia dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Dodatkowo podczas obróbki kulinarnej traci najmniej tej cennej witaminy niż inne warzywa.

 

2. Jarmuż – tutaj niespodzianka – warzywo bardzo popularne w PRL! Władza go promowała, aby zapewnić zdrowotność społeczeństwu 🙂 I rzeczywiście tak jest, bo jarmuż to bomba witaminowo – minerałowa (w 100 g -> 150 mg wapnia). Zawiera również sulforafan (jak wszystkie warzywa krzyżowe), czyli związek siarki, który produkuje enzymy oczyszczające z substancji rakotwórczych + niszczy bakterie Helicobacter pylori (wrzody żołądka).

 

3. Rukiew wodna – źródło żelaza, witaminy C, wapnia. 
I coś dla nas drogie Panie – według badań – wyraźne odmłodzenie skóry po spożywaniu rukwi w ilości 80 g dziennie /miesiąc.

 

4. Szpinak – mimo dużej ilości beta – karotenu (prowitamina A) nie ma pomarańczowego koloru, bo maskuje go chlorofil. Można jeść do woli (ja uwielbiam do makaronów i koktajli) bez obaw, że przedawkujemy wit. A, gdyż z beta karotenu organizm wytworzy tyle wit. A ile będzie potrzebował, nie więcej.

 

5. Cykoria – zawiera inulinę, polisacharyd, który jest probiotykiem, czyli pożywką dla tych „dobrych” probiotycznych bakterii, a więc jedząc cykorię dbamy o zdrowie naszej flory jelitowej.

 

6. Natka pietruszki – uwielbiam za wszechstronność! Można posypywać nią w zasadzie wszystko, dokładać do koktajli, robić pesto (miksujemy z czosnkiem, oliwą, sokiem z cytryny i solą i orzeszkami pinii).

 

7. Szczypiorek – zawiera sporo żelaza i witaminy.

 

8. Botwinka – z nią zaczyna się dla mnie wiosna 🙂

 

9. Rukola – ułatwia trawienie, działa moczopędnie, przeciwzapalnie.

 

10. Kapusta pekińska – idealna jako baza do surówek.

 

A jakie są Wasze ulubione warzywa? Są jakieś z listy?

***

Chcesz być na bieżąco, nie przegapić kolejnych wartościowych artykułów

oraz pysznych przepisów? Chcesz wiedzieć, co się u mnie dzieje?

Obserwuj mój Instagram, dołącz do mnie na Facebooku!

Zapraszam! 

***

4

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *