Ile jeść w ciąży?

Ile jeść w ciąży? Jakie zapotrzebowanie kaloryczne na dobę ma kobieta oczekująca dziecka? 

Te pytania nurtują każdą z nas, bo przecież chcemy jak najlepiej dla naszego dziecka, które nosimy pod sercem. Dlatego spieszę z odpowiedziami. 

Ile jeść w ciąży? (skrócona wersja odpowiedzi dla leniwców)

1. Zapotrzebowanie energetyczne kobiety w ciąży wzrasta (czyli ile kalorii na dobę musimy dołożyć) w stosunku do okresu przed ciążą o: 

  • I trymestr: 0 kcal
  • II trymestr: ok. 360 kcal
  • III trymestr: ok. 475 kcal

2. Dieta ciężarnej powinna utrzymywać się w granicach 2500 – 2700 kcal/dobę i uwzględniać wiek, stan, odżywienia, styl życia, rodzaj wykonywanej pracy, wysiłek fizyczny, itp. 

3. Pamiętaj! W ciąży jemy DLA DWOJGA, a nie za dwoje!

Ile jeść w ciąży? (rozszerzona wersja odpowiedzi dla prymusek)

W pierwszym trymestrze ciąży jadłospis kobiety ciężarnej nie powinien zanadto różnić się pod względem ilościowym (to ważne – ilościowym, nie jakościowym! – o tym będą inne wpisy) od jadłospisu kobiety niebędącej w ciąży.

Dostarczenie większej ilości energii zalecane jest od drugiego trymestru ciąży, kiedy to zwiększają się potrzeby rosnącego płodu, rozwija się także łożysko i tkanki matki: piersi, macica.

Dlatego w drugim trymestrze do zapotrzebowania przed ciążą należy dodać 360 kcal na dobę.

Natomiast w trzecim trymestrze ciąży zapotrzebowanie energetyczne wzrasta o 475 kcal na dobę.

Dieta ciężarnej powinna zawierać 2500 – 2700 kcal na dobę i uwzględniać wiek, stan odżywienia, styl życia, rodzaj wykonywanej pracy, wysiłek fizyczny itp.

Co to oznacza w praktyce dla Ciebie? Czyli ile powinnaś jeść, kiedy zajdziesz w ciążę? Oto przykład:

Kiedy Twoje dobowe zapotrzebowanie na energię przed ciążą wynosiło przykładowo 2000 kcal, to  powinnaś spożywać:

  • w I trymestrze ciąży: 2000 kcal/dzień
  • w II trymestrze ciąży: 2000 kcal + 360 kcal = 2360 kcal/dzień
  • w III trymestrze ciąży: 2000 kcal + 475 kcal = 2475 kcal/dzień

Ale uwaga! Wzrost zapotrzebowania na energię nie oznacza, że możesz bezkarnie opychać się słodyczami i innymi wysokokalorycznymi przekąskami. Niewielkie przyrosty wydatków energetycznych w ciąży świadczą o tym, iż istotniejsze znaczenie w żywieniu ciężarnych ma jakość produktów, spożywanie tych bogatych pod względem odżywczym, o wysokiej zawartości witamin i składników mineralnych, a nie tylko bogato energetycznych. Optymalna podaż makro, mikroelementów i witamin w okresie prekoncepcyjnym, podczas ciąży i w okresie laktacji pozytywnie wpływa na wewnątrzmaciczne wzrastanie płodu i zdrowie matki.

Pamiętaj! Zapotrzebowanie na energię w I trymestrze nie wzrasta, ale nie oznacza to, że jako przyszła mama nie powinnaś zmienić sposobu odżywiania. Przeciwnie – już w I trymestrze zapotrzebowanie na poszczególne składniki pokarmowe jest dużo wyższe! Twoje dziecko czerpie wszystko, czego potrzebuje z Twojego ciała. Przez pierwsze miesiące rośnie zdrowo bez żadnych dodatkowych kalorii. Ważniejsze jest wtedy, aby Twoja dieta była bogata w składniki odżywcze takie jak żelazo, wapń czy inne składniki mineralne i witaminy, aby Twój organizm miał wszystkiego pod dostatkiem dla Was obojga. 

No i oczywiście powtarzam do znudzenia – nie wszystkie kalorie są takie same! Jeśli wybierzesz 200 kcal z jogurtu naturalnego i banana to dostarczysz niezbędnych składników odżywczych, np. wapń, który jest niezbędny do prawidłowego wzrostu Twojego dziecka. Jednak dodatkowe 200 kalorii z czipsów (smacznych, a jakże!) nie dostarczy Tobie, a tym samym dziecku, właściwie żadnych składników odżywczych. 

W ciąży jemy DLA DWOJGA! 

***

Chcesz być na bieżąco, nie przegapić kolejnych wartościowych artykułów oraz pysznych przepisów?

 Chcesz wiedzieć, co się u mnie dzieje?

Obserwuj mój Instagram, dołącz do mnie na Facebooku!

Zapraszam! 

***

5

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *